Як двоє киян створили сервіс перевірки англійського правопису вартістю $ 100 млн

Grammarly добре відомий за кордоном. Західні видання включають його в список найуспішніших технологічних компаній України. Усередині країни діяльність проекту не дуже помітна – виступ виконавчого директора проекту Бреда Хувера на конференції IDCEE стало чи не першою появою Grammarly на широкій публіці. Тим часом, сьогодні сервісом користується близько 4 млн жителів планети. Засновники компанії вважають свій продукт найкращим у світі веб-сервісом для перевірки текстів на граматичні помилки, а венчурний інвестор і найвпливовіший діяч уанету Євген Сисоєв оцінює Grammarly мінімум в $ 100 млн. Сервіс дозволяє створювати тексти за всіма правилами англійської мови, перевіряти їх на плагіат і виправляти неправильно побудовані мовні звороти. Про те, як створювався Grammarly – в історії компанії на AIN.UA.

Війна з плагіатом

Засновники Grammarly познайомилися під час спільного навчання в Міжнародному християнському університеті. Це був один з перших вузів на території України, де навчання велося повністю англійською мовою, а викладачі були корінними американцями. Саме під час навчання у Шевченка і Литвина і народилася ідея першого стартапа – перевірка студентських текстів на плагіат. Вони побачили, що більшість студентів качають твори та реферати з інтернету. Це був 2000-й рік, інтернет в Україні тільки набирав популярність і викладачі навіть не здогадувалися, що домашня робота студента може бути банально «списана».

У 2004 році Олексій Шевченко поїхав вчитися в Торонто на магістерську програму. Вже там він створив сервіс під назвою My Dropbox. За словами Олексія, програмну частину продукту він написав практично поодинці, а компанія тоді складалася з трьох людей – його самого, Максима Литвина і системного адміністратора. Пізніше компанія розрослася – в Україні над проектом працювало вже 10-15 чоловік, при цьому 5-6 залишалися в Торонто.

Співзасновник Grammarly Олексій Шевченко

Співзасновник Grammarly Олексій Шевченко

My Dropbox перевіряв твори на плагіат і відразу ж привернув увагу багатьох світових університетів – за такий сервіс вони були готові платити. З того часу всі роботи студентів у вузах, які стали клієнтами Шевченко і Литвина, в обов’язковому порядку «прогонялись» через цю програму і перевірялися на оригінальність. На той момент це була зовсім нова технологія: крім My Dropbox над подібними розробками працювала тільки одна каліфорнійська компанія. До 2007 року продуктом користувалися вже 800 університетів і близько 2 млн студентів, а сьогодні аналогічні сервіси використовує 95% американських вузів. У 2007 засновники вирішили продати проект компанії Blackboard, яка на той момент була світовим лідером серед освітніх платформ. Суму угоди Олексій не називає, але за його словами вона була відносно невеликою.

Народження Grammarly

Однією з умов Blackboard при покупці програми було те, що Максим Литвин два роки відпрацює в компанії, щоб забезпечити повну інтеграцію двох систем, а другий ФАУНДЕР проекту в цей час не буде займатися подібним по концепту бізнесом. У день, коли ці два роки підійшли до кінця, Максим зібрав речі, повернувся з Вашингтона в Торонто і вже через кілька днів друзі заснували новий проект – Grammarly. Спочатку планувалося, що це теж буде технологія для університетів, яка допоможе навчати студентів англійської мови. «У нас залишилося багато друзів в університетах, та й, на відміну від українських вузів, західні навчальні заклади дуже відкриті до нових технологій», – каже Олексій.

Команда Grammarly відпочинку в Грузії в цьому році

Команда Grammarly відпочинку в Грузії в цьому році

Незабаром друзі побачили, що продажі йдуть повільно, а університети можуть приймати рішення про покупку програми по кілька років. Тому засновники Grammarly вирішили піти від enterprise-моделі і продавати програму безпосередньо кінцевому користувачеві. Одночасно з цим, Максим і Олексій вирішили змінити цільову аудиторію і концепт сервісу і продавати його не тільки тим, хто вивчає англійську мову, а всім, хто використовує його в повсякденному житті. Забігаючи трохи наперед, скажемо, що при цьому їм вдалося зберегти і студентську аудиторію. На відміну від попереднього проекту, Grammarly не став обов’язковою частиною освіти, але їм активно користуються студенти та викладачі, причому багато з них впроваджують системи у свої університети.

Для створення компанії засновники Grammarly використовували гроші, що дісталися після продажу попереднього проекту – зовнішніх інвесторів вони вирішили не залучати. «Ми хотіли сфокусуватися на вирішенні завдання, а не на пошуку грошей і залученні інвестора», – говорить Шевченко.

Як працює сервіс

Grammarly представляє з себе платний веб-сервіс, який дозволяє створювати тексти за всіма правилами англійської мови. Програма в режимі реального часу вміє відслідковувати граматичні та синтаксичні помилки, а також неправильно побудовані мовні звороти. Крім цього, програма пояснює, чому цей оборот краще не використовувати і рекомендує більш правильний варіант. Продукти Grammarly дуже просто використовувати: потрібно тільки скопіювати будь-який уривок англійського тексту в онлайн-форму на сайті або встановити плагін для свого браузера, після чого перевірка правопису запрацює в Gmail, Facebook та інших сервісах. Алгоритм виділить потенційні помилки в тексті і запропонує виправлення, щоб користувачі могли зробити усвідомлений вибір – виправляти чи помилку і як саме.

Перед Grammarly стояло нелегке завдання – аналогічну проблему вже багато років намагалися вирішити кращі уми Google і Microsoft, маючи при цьому практично необмежене фінансування і кадровий потенціал. «Зайти на цей ринок було достатньо авантюрним кроком», – зізнається Олексій. На той момент вирішити проблему технічним способом було неймовірно складно, тому основною ідеєю Grammarly було зрозуміти, як для перевірки граматики можна використовувати відгуки користувачів і хмарні технології. Олексій пояснює, що помилка Microsoft полягала в тому, що вони так і не змогли вирішити проблему недосконалості системи. Наприклад, засіб перевірки граматики в Microsoft Office не завжди відловлює друкарські помилки і часто показує помилки, там де їх немає.

Другий ФАУНДЕР проекту Максим Литвин

Другий ФАУНДЕР проекту Максим Литвин

«Ми ж перетворили нашу слабкість в сильну сторону, – розповідає Шевченко. – Наша система була недосконалою, тому ми додали можливість проголосувати, правильно чи ні було зроблено виправлення, і це згладжувало негатив від помилок. Все, що зараз з себе представляє Grammarly – досягнуто виключно завдяки нашим користувачам ». Таким чином, при кожній новій перевірці сервіс звертався до хмарної “базі знань» і поступово з цих відгуків сформувалося більше 250 основних правил і кілька десятків тисяч відгалужень від них. Перші півроку хлопці не дуже активно залучали нових користувачів і займалися створенням і доопрацюванням продукту. Основний акцент був зроблений на те, щоб зробити програму для максимально широкого кола користувачів, а не лише студентів. Потенційними клієнтами сервісу можуть стати близько двох мільярдів чоловік – саме стільки людей у світі говорять або вчать англійську мову.

Що стосується правил мови, то Grammarly універсальний, наскільки це можливо. Правила, які використовує сервіс, універсальні як для англійської мови, так і для його американського та інших діалектів. Спірні моменти і сленг його творці вважали за краще не чіпати – Шевченко і Литвин не хочуть, щоб Grammarly сприймали як сервіс для граммар-наці. Наприклад, якщо користувач напише gonna замість going to, програма не буде виправляти його текст, а тільки підкаже, що могла бути пропущена кома.

Компанія на $ 100 млн

Спочатку над завданням працювала невелика команда лінгвістів в Північній Америці і кілька українських розробників. З часом команда розросталася, і зараз в київському офісі Grammarly працює близько 70 людей, ще 14 – у Сан-Франциско. Поділ завдань досить традиційне для подібних компаній – в Києві знаходиться відділ розробки, а співробітники із США займаються продажами і маркетингом.

На сьогодні Grammarly користується близько 4 млн осіб з усього світу. Що цікаво, 60-70% користувачів сервісу – це жителі англомовних країн і так звані носії мови. «Близько двох мільярдів людей по всьому світу користуються сервісами для перевірки правопису і ми хочемо, щоб всі вони стали нашими клієнтами», – каже Олексій.

Заробляє сервіс на підписці – місячна вартість його використання становить $ 30. Але нещодавно з’явилася і безкоштовна семиденний тестова версія – вона відрізняється від платної кількістю мовних правил – з 250 варіантів для перевірки використовується 150. Доходи компанії і відсоток платних користувачів засновники не називають.

Керуючий партнер українського венчурного фонду AVentures Capital Євген Сисоєв непогано знайомий з фінансовими досягненнями Grammarly. «Це найуспішніша у світі компанія у своїй ніші – в 2012 році вони заробили близько $ 10 млн, а в 2014-му ця цифра цілком може досягти $ 20 млн», – говорить він. За його словами, подібні компанії оцінюють в 5-10 річних оборотів. Тому Сисоєв вважає, що зараз Grammarly коштує не менше $ 100 млн.

Grammarly office in Kyev

Київський офіс Grammarly

Зараз хлопці працюють над залученням нових користувачів і тим, щоб максимально об’єднати американський та український офіси, дати їм відчути себе однією командою. «Наша мета – два мільярди людей у світі, які говорять англійською або вивчають його», – говорить Шевченко. Що стосується об’єднання офісів, то минулого року маркетологи і продажники з Сан-Франциско ненадовго приїхали в Київ, після чого вся інтернаціональна команда проекту відправилася на відпочинок до Туреччини. Цього року також планується ротація між підрозділами. «Це дуже важливо з точки зору спілкування і розуміння того, з ким ти працюєш по той бік океану», – вважає Олексій. В Україні Grammarly також добре відомий, як організатор зустрічей frontend-розробників. Крім цього, засновники проекту розмірковують над можливістю партнерства з великими корпораціями, правда конкретики в цьому напрямку поки немає.

Експерти не виключають, що незабаром фінансові успіхи і стабільне зростання Grammarly помітять гіганти глобального IT-ринку, зацікавлені в розвитку мовних технологій. «Grammarly не унікальна, але дуже корисна в практичному плані, і в майбутньому компанія може бути поглинена розробниками офісних додатків – наприклад, такими, як Google або Microsoft», – вважає засновник бізнес-інкубатора GrowthUP Денис Довгополий.

0 11722